primark.comVacatures
Primark-logo

ZAKELIJK NIEUWS

Ondersteuning door Primark sinds het instorten van het Rana Plaza-gebouw in Bangladesh

Primark is ontzettend geschrokken en geraakt door de ramp, die op 24 april 2013 plaatsvond in Savar, een stad in het Dhaka-district van Bangladesh. In de directe nasleep gaf Primark als een van de eerste merken aan dat New Wave Bottoms, een leverancier van Primark, een van de vijf kledingfabrieken was die in het Rana Plaza-gebouw gevestigd waren.

Een van de bijeenkomsten waarin begunstigden advies kregen over hoe ze hun geld kunnen beheren en investeren

Paul Lister, hoofd van het Ethical Trade and Environmental Sustainability-team van Primark, zei: “Vijf jaar na het instorten van het Rana Plaza-gebouw in Bangladesh ondersteunt Primark nog steeds de getroffenen. Het bedrijf heeft sinds de ramp ruim 14 miljoen dollar bijgedragen aan hulp en compensatie. In juni 2017 ondertekende Primark het transitieakkoord 2018. Hiermee bevestigde het bedrijf opnieuw zijn streven om samen met andere merken, fabriekseigenaren, ngo's, vakbonden en de overheid van Bangladesh een duurzame positieve verandering in de Bengalese kledingbranche teweeg te brengen.”

Primark bood directe steun op de volgende manieren:

• Het Ethical Trade-team van Primark in Bangladesh werkte samen met lokale partners om noodvoedselhulp te verstrekken aan ruim 1265 huishoudens en om alle slachtoffers en hun gezinnen financieel te ondersteunen, ongeacht of ze voor Primark-leverancier New Wave Bottoms hadden gewerkt.

• Primark zette een uitgebreide database op van werknemers die in het gebouw aanwezig waren toen het instortte en opende een hulplijn die 24 uur per dag beschikbaar was voor getroffenen.

• 3621 werknemers en/of hun gezinnen hebben op korte termijn financiële steun ontvangen, evenredig aan negen maanden salaris. De betalingen zijn uitgevoerd via het mobiele banksysteem bKash, dat een directe en beveiligde betaalmethode biedt. Er is een mobiele telefoon nodig om betalingen te ontvangen via dit systeem. Primark heeft daarom mobiele telefoons verstrekt aan iedereen die er zelf nog geen had en werkte samen met wereldwijde vakbondsfederatie IndustriALL en bKash, onderdeel van de op kleine en middelgrote bedrijven gerichte BRAC Bank uit Bangladesh, om begunstigden een mobiele bankrekening te laten openen.

• Primark ondertekende in 2013 als een van de eerste internationale retailers het Bengalese akkoord voor brand- en gebouwveiligheid. In 2017 tekende Primark tevens het transitieakkoord 2018, waarmee het bedrijf zijn inspanningen verlengde met drie jaar. De bestaande overeenkomst verliep in mei 2018.

Primark biedt op de volgende manieren steun op de lange termijn:

• Primark heeft in samenwerking met lokale partners en in overleg met de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) een compensatieprogramma voor de lange termijn opgezet voor werknemers van Primark-leverancier New Wave Bottoms (of hun gezinsleden).

• Van de 14 miljoen dollar die Primark na de ramp heeft bijgedragen, is 11 miljoen dollar bestemd voor langetermijnbetalingen aan 672 personen.

• Primark heeft deze betalingen uiterst zorgvuldig uitgevoerd. Het bedrijf heeft in verband met de kwetsbaarheid van sommige begunstigden zowel financiële voorlichting verleend als aanvullende niet-financiële steun geboden, zodat mensen hun compensatie op lange termijn zo goed mogelijk kunnen beheren.

• Samen met BRAC Bank en andere organisaties, waaronder de in Bangladesh gevestigde ngo SHEVA en Dhaka University, organiseerde Primark in november 2014 een evenementenprogramma om alle begunstigden te adviseren over het beheren en investeren van hun geld. In 23 dagen namen 751 personen deel aan het evenement. Deelnemers kregen hulp bij het openen van een bankrekening, advies en informatie over spaarrekeningen en, indien van toepassing, ondersteuning bij de aankoop van grond.

• De kwetsbaarste begunstigden en voormalig werknemers van New Wave Bottoms die getroffen zijn door de ramp, ontvangen nog steeds niet-financiële steun via het Pashe Achi-project van Primark. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met het Institute of Disaster Management and Vulnerabilities Studies (IDMVS) van Dhaka University en andere experts. Pashe Achi, dat  ‘aan je zijde’  betekent in het Bengaals, werd in 2015 door Primark opgezet om begunstigden voor langere tijd te steunen en te adviseren. Het project is erop gericht het vertrouwen en de kennis van de getroffenen te bevorderen zodat zij hun financiële compensatie op de lange termijn kunnen beheren. Er is extra aandacht voor de kinderen van de slachtoffers. Door middel van regelmatig contact wordt de ontwikkeling van deze kinderen in de gaten gehouden tot ze minimaal 18 jaar oud zijn. Deelnemers krijgen als onderdeel van het project ook advies over toegang tot gezondheidszorg en juridische ondersteuning. Hiervoor vindt regelmatig contact plaats en er is een hulplijn die 24 uur per dag bereikbaar is.

Samenwerken om een duurzame, positieve verandering teweeg te brengen in de Bengalese kledingbranche

De kleding- en textielindustrie in Bangladesh blijft een belangrijke bijdrage leveren aan de economie van het land en creëert onder andere werkgelegenheid. Voordat het Rana Plaza-gebouw in 2013 instortte, was het de verantwoordelijkheid van fabriekseigenaren om te controleren of gebouwen bouwtechnisch in orde zijn. Dit was toen nog geen formeel onderdeel van leveranciersaudits en controles van faciliteiten door merken en retailers.

Het Bengalese akkoord voor brand- en gebouwveiligheid bracht meer dan 220 kledingmerken, retailers, internationale en lokale vakbonden en ngo's bij elkaar. Dit is een onafhankelijke, juridisch bindende overeenkomst tussen merken en vakbonden om te werken aan een veilige kledingindustrie in Bangladesh. Het akkoord is specifiek gericht op verbetering van de constructieve en elektrische veiligheid van fabrieken door middel van inspecties, herstel en training.

Primark was voor zowel het eerste akkoord als het nieuwe driejarige 2018 transitieakkoord een van de eerste merken die tekenden. Het akkoord wordt in mei dit jaar verlengd, wanneer de bestaande overeenkomst verloopt. Samenwerking via het programma blijft voortduren, naast het werk van het eigen Ethical Trade and Sustainability-team van Primark. Dit team bestaat uit experts die sinds 2009 in Bangladesh zijn gevestigd. Het team werkt rechtstreeks samen met leveranciers die producten maken voor Primark.

Zes weken na de ramp startte Primark zijn eigen programma voor regelmatige gebouwinspecties, zodat het bedrijf de fabrieken van zijn leveranciers kon beoordelen aan de hand van internationale normen. Hierbij wordt het akkoord in acht genomen en werkt Primark nauw samen met MCS, een adviesbureau voor bouwtechnische constructies. Het programma voor structurele integriteit is ontwikkeld door bouwkundig ingenieurs en omvat alle fabrieken die in Bangladesh goederen produceren voor Primark. Primark heeft een eigen bouwkundig ingenieur ingehuurd die het programma aanstuurt naast Mott MacDonald, een wereldwijd adviesbureau voor engineering, management en ontwikkeling. Het team houdt toezicht op de fabrieksinspecties en werkt rechtstreeks samen met fabriekseigenaren om technische richtlijnen te bieden voor verbetering van de structurele integriteit van gebouwen.

De Rana Plaza-tragedie heeft merken, ngo's en lokale partners op een ongekende manier samengebracht. Hierdoor ontstond een samenwerking waarmee alle betrokkenen een duurzame, positieve verandering teweeg willen brengen in de Bengalese kledingbranche. Vijf jaar later is Primark nog steeds toegewijd aan deze initiatieven.

2023 © Primark Stores Limited