Primark wordt lid van Duitse vereniging voor Duurzaam Textiel

18 maart 2016

Het Ierse kledingbedrijf Primark is vandaag lid geworden van het Bündnis für nachhaltige Textilien of kortweg Textilbündnis, een Duitse vereniging voor Duurzaam Textiel, en onderstreept hiermee nogmaals zijn streven naar het bereiken van maatschappelijke, milieutechnische en economische verbeteringen binnen de hele aanvoerketen voor textiel, een doel dat we delen met het Textilbündnis.

Dit door meerdere belanghebbenden opgerichte initiatief omvat leden uit de textiel- en kledingindustrie, de detailhandel, vakbonden en maatschappelijke organisaties, en benut de gebundelde kracht en expertise van zijn leden om maatschappelijke, milieutechnische en economische verbeteringen binnen de aanvoerketen voor textiel tot stand te brengen.

Paul Lister, die verantwoordelijk is voor het Ethical Trade Team van Primark en voor klantenservice bij Associated British Foods plc (ABF), de moedermaatschappij van Primark, zei: “Primark heeft er de afgelopen tien jaar hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat de rechten van arbeiders binnen onze mondiale aanvoerketen worden gerespecteerd en dat de levens van de mensen die in de opkomende markten in de kledingindustrie werken, aanzienlijk verbeterd zijn doordat de industrialisering nieuwe banen en kansen biedt. In het kader van dit werk hebben we met veel organisaties samengewerkt, waaronder de Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (GIZ), waarmee we al meer dan vijf jaren samenwerken in Bangladesh. Voor ons is het een logische volgende stap om lid van het Textilbündnis te worden en we verheugen ons erop om actief aan de werkgroepen bij te dragen.“

Wolfgang Krogmann, Primark Director General voor Duitsland & Oostenrijk, zei: “We kijken uit naar onze samenwerking met het Textilbündnis. Dit is een erg belangrijk initiatief en we zijn van plan om een actieve rol binnen deze organisatie voor duurzame economie te spelen door ervaringen te delen, van elkaar te leven en beste praktijken toe te paseen.”

Primark biedt actief steun aan verenigingen die tot doel hebben om de arbeidsomstandigheden binnen de textielindustrie te verbeteren. Primark is als sinds 2006 lid van het Ethical Trading-initiatief, en werd in 2011 als ‘Leader’ geclassificeerd, waardoor het bedrijf nu tot de bovenste 5% behoort van merken die lid zijn van het ETI. We zijn tevens actief in het kader van andere internationale initiatieven, zoals ACT - Action Collaboration Transformation - een initiatief van internationale merken en detailhandelaars, producenten en vakbonden om te zorgen voor leefbare lonen binnen de aanvoerketen van de textiel- en kledingindustrie. Sinds 2010 is Primark tevens lid van Better Work, een samenwerkingsprogramma tussen de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) en de International Finance Corporation (IFC), waarbij leveranciers in Vietnam en Cambodja training krijgen, audits worden uitgevoerd en verbeteringsmaatregelen worden genomen. Primark was ook een van de eerste kledingmerken dat het Akkoord inzake brandveiligheid en veiligheid van gebouwen in Bangladesh heeft getekend. De ondertekenaars werken aan het duurzaam verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie in Bangladesh.

Opmerkingen voor redacteurs

Primark, een dochteronderneming van ABF, is in 1969 opgericht in Dublin en heeft momenteel meer dan 300 winkels in tien landen: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk en de VS. Er werken in totaal ongeveer 60.000 vaste medewerkers. De eerste winkel van Primark in de Verenigde Staten opende in september 2015 en de eerste winkel in Italië zal naar verwachting in het voorjaar 2016 worden geopend.

Primark richt zich op jonge modebewuste consumenten tot ca. 35 jaar en biedt kwalitatief hoogwaardige mode tegen betaalbare prijzen. Mensen verbazen zich er vaak over hoe Primark in staat is om zijn motto “Amazing Fashion, Amazing Prices” waar te maken, maar de manier van werken van Primark wijkt op enkele simpele, maar belangrijke punten af van die van andere kledingmerken - of het nu gaat om het inkopen van de grondstoffen of de manier waarop de winkels worden gerund- en kan op die manier de prijzen laag houden. Primark maakt bijna geen reclame aangezien de winstmarge veel lager is dan die van veel concurrenten, en bespaart kosten door grote hoeveelheden in te kopen. Van onze leveranciers werkt namelijk 98% ook voor andere merken, van kleine detailhandelaars tot luxe merken. De betaling van de medewerkers van de leveranciers van Primark is hetzelfde, ongeacht voor welk merk ze kleding produceren.

Primark laat, net als bijna alle andere kledingmerken vandaag de dag, zijn kleding maken in landen zoals Bangladesh, India, Pakistan en China. Primark heeft een strenge gedragscode opgesteld om ervoor te zorgen dat in de fabrieken waarmee ons bedrijf samenwerkt de rechten van de arbeiders worden gerespecteerd. Het Ethical Trading Team van Primark bestaat uit meer dan 60 personen, waaronder een topmanager uit Duitsland die leiding zal geven aan het team van Primark dat zal bijdragen aan het Textilbündnis. Het team werkt eraan om ervoor te zorgen dat binnen de hele aanvoerketen van Primark aan de voorschriften en normen van Primark wordt voldaan. Daarnaast voert het team meer dan 2000 audits per jaar uit om te controleren of de arbeiders goed worden behandeld.

In Duitsland heeft Primark winkels in Bremen, Frankfurt (2), Gelsenkirchen, Dortmund, Hannover, Saarbrücken, Essen, Berlijn (2), Karlsruhe, Düsseldorf, Keulen, Stuttgart, Krefeld, Dresden, Kaiserslautern, Braunschweig en Weiterstadt.

• Maximaal aantal favorieten bereikt; log in om er meer toe te voegen

Woohoo!

Je hebt je eerste item aan je favorieten toegevoegd.
Je kunt je favorieten altijd bereiken door hier te klikken.

Tijd voor een update?

Primark.com ondersteunt de meest recente browsers, waaronder Chrome, Firefox en Safari. Haal het maximale uit Primark.com met de meest actuele browserversie.