Rana Plaza: Primark registreert nog meer arbeiders en biedt verdere financiële kortetermijnhulp

19 september 2013

Op 13 september 2013 heeft Primark in samenwerking met de vakbond IndustriALL Bangladesh Council, een verdere registratie georganiseerd in Dhaka, Bangladesh, waarbij 296 arbeiders zich lieten registreren voor financiële kortetermijnhulp. Dit was de derde registratie, nadat zich in juni en juli reeds 3333 arbeiders hadden laten registreren voor de door Primark ter beschikking gestelde hulp (gelijk aan drie maanden loon), en brengt het totale aantal geregistreerde arbeiders op 3602. De geboden ondersteuning dekt nu een periode van zes maanden af sinds het Rana Plaza-gebouw in april instortte. De hulp wordt aan alle arbeiders aangeboden, ook aan degenen die kleding maakten voor de concurrenten van Primark, terwijl de onderneming samen met NGO’s en vakbonden aan een langetermijnoplossing voor compensatie werkt.

Op 12 september 2013 werden de andere merken die in het Rana Plaza-gebouw kleding lieten maken, uitgenodigd voor een driepartijengesprek door de Internationale Arbeidsorganisatie in Genève om verdere maatregelen voor de langetermijnhulp te bespreken. Slechts negen merken gaven hieraan gehoor, terwijl er 28 merken kleding lieten produceren in het Rana Plaza-gebouw.

Na de bijeenkomst beloofde Primark een tweede financieel hulppakket bestaande uit drie maanden salaris, onder meer omdat het zich zorgen blijft maken over het feit dat het zo lang duurt om overeenstemming over langetermijnhulp te bereiken. De onderneming heeft reeds eerder financiële steun ter hoogte van drie maanden salaris uitbetaald. Tot nu toe heeft Primark een bedrag van circa US$1,5 miljoen ter beschikking gesteld in de vorm van een voedselprogramma en financië kortetermijnhulp.

ITV: Primark pledges more compensation to Bangladesh victims

BBC Online: No deal on Bangladesh garment disaster damages

Bloomberg: Primark almost alone in giving aid to Bangladesh victims

• Maximaal aantal favorieten bereikt; log in om er meer toe te voegen

Woohoo!

Je hebt je eerste item aan je favorieten toegevoegd.
Je kunt je favorieten altijd bereiken door hier te klikken.

Tijd voor een update?

Primark.com ondersteunt de meest recente browsers, waaronder Chrome, Firefox en Safari. Haal het maximale uit Primark.com met de meest actuele browserversie.