Mededeling inzake Liberty Fashions

17 juni 2013

Na de ramp van Rana Plaza heeft Primark op 5 juni aangekondigd dat het zou beginnen om zelf inspecties van gebouwen uit te laten voeren waarin haar leveranciers in Bangladesh zijn gehuisvest. Dit programma zal worden afgerond voordat Primark aan de inspecties in het kader van het Akkoord inzake brandveiligheid en veiligheid van gebouwen begint.

Inmiddels zijn al enkele inspecties in het kader van dit programma uitgevoerd en tijdens één hiervan is gebleken dat Liberty Fashion Wear Ltd (naaiwerk) in een onveilig gebouw is gehuisvest. Primark heeft de eigenaars van Liberty Fashion gevraagd om het gebouw onmiddellijk te evacueren en heeft hierbij ook ondersteuning aangeboden. Tot nu toe heeft Liberty echter het pand niet verlaten en weigert om dit te doen.

Na verder overleg met Liberty, de vakbonden, de ILO en de BGMEA, rest Primark geen andere mogelijkheid dan de relatie met deze leverancier met onmiddellijke ingang te verbreken. Primark kocht slechts een relatief klein aantal kleren van deze leverancier, maar beëindiging van een zakelijke relatie is een stap die de onderneming niet graag neemt. Primark ziet liever dat leveranciers verbeteringen in de werkomstandigheden aanbrengen en ondersteunt dit ook.

De onderneming heeft het Ethical Trading Initiative in Londen van haar beslissing op de hoogte gebracht.

De onderneming maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de arbeiders in dit gebouw.

• Maximaal aantal favorieten bereikt; log in om er meer toe te voegen

Woohoo!

Je hebt je eerste item aan je favorieten toegevoegd.
Je kunt je favorieten altijd bereiken door hier te klikken.

Tijd voor een update?

Primark.com ondersteunt de meest recente browsers, waaronder Chrome, Firefox en Safari. Haal het maximale uit Primark.com met de meest actuele browserversie.