Vorige publicatie Volgende post

Primark breidt ondersteuning aan leveranciers uit met extra afname van £ 370 miljoen Dit betreft zowel afgewerkte producten als die nog in productie zijn

Primark kondigt vandaag aan dat een extra £ 370 miljoen wordt vrijmaakt voor gedane productbestellingen. Dit bedrag komt bovenop de £ 1,5 miljard aan voorraad wat het bedrijf in winkels en depots heeft of wat momenteel nog vervoerd wordt. Dit betekent dat alle producten tot aan de opleverdatum van 17 april van de leveranciers door Primark worden aangekocht.

De beslissing van Primark komt na uitgebreide gesprekken met zijn leveranciers, waar Primark vier weken geleden mee begon. Samen is er gekeken naar een oplossing om de leveranciers tegemoet te komen, inclusief het uitbreiden van betalingsvoorwaarden.

De Primark-teams die verantwoordelijk zijn voor product en inkoop, blijven de komende tijd nauw samenwerken met leveranciers om de gemaakte plannen door te voeren. Primark zal proberen leveranciers die nieuwe krediet nodig hebben te helpen door bijvoorbeeld de toezegging van nieuwe orders, gesprekken te voeren met internationale kapitaalverschaffers en plaatselijke overheden.

Zodra er meer duidelijkheid is over de heropeningsdata van winkels hoopt Primark te beginnen met het plaatsen van bestellingen voor herfst- en wintervoorraden.

Eerder had Primark al toegezegd om te betalen voor bestellingen met de uiterlijke opleverdatum van 18 maart. Dit brengt de totale voorraad van Primark – zowel eigendom als toegezegde voorraad – op bijna £ 2 miljard, terwijl de winkels nog gesloten zijn.

De aankondiging van vandaag heeft geen invloed op de toezegging die eerder, op 3 april - is gedaan, over het Primark-loonfonds. Dit fonds is opgericht om ervoor te zorgen dat fabrieksmedewerkers zo snel mogelijk worden betaald voor werkzaamheden aan Primark-producten.

Paul Marchant, CEO, Primark zegt over deze aankondiging:

“We hechten veel waarde aan onze relaties met leveranciers. We hebben de afgelopen weken nauw samengewerkt en regelmatig contact gehad om samen een weg te vinden en zoveel mogelijk van de eerder gedane bestellingen te betalen. Transparantie en duidelijkheid staan voorop in onze relaties met leveranciers en we waren natuurlijk teleurgesteld toen bleek dat we ons in eerste instantie niet konden committeren aan gedane bestellingen. De samenwerking met onze leveranciers is heel waardevol en we willen hen blijven steunen, terwijl we ons een weg banen door deze wereldwijde crisis.”

Vorige publicatie Volgende post